Bigfeat - Bas Punt

Bas Punt – Chirurg in het Albert Schweitzer Ziekenhuis. Hét ziekenhuis voor de regio Zuid-Holland-Zuid.

Van persoonlijke feedback leer je toch het meest...

De vakgroep Chirurgie werkt met de Monitor Patienttevredenheid van bigfeat.
Bas: "Voorheen wisten we eigenlijk nooit ‘op de man af’ hoe patiënten over de chirurg dachten. We lieten wel onderzoek doen, maar dit was slechts 1x per jaar. Met een te lange vragenlijst en onder te weinig patiënten. Vervolgens hadden we alleen ‘algemene’ cijfers voor patiënttevredenheid en dus kwamen verbeteringen niet voldoende van de grond. Dat is nu echt anders. Elke chirurg weet precies wat de mening van zijn of haar patiënten is en voelt zich dan ook letterlijk aangesproken.

Mooie pluspunten
Patiënten krijgen snel na hun bezoek de vragenlijst online voorgelegd. Ze mogen de vragenlijst anoniem invullen maar ook hun naam meegeven. De chirurg kan online elke dag bekijken wat patiënten ervan vonden. Bas: “Gelukkig vullen veel patiënten de vragen niet anoniem in. Je weet dan nog precies om welk bezoek het ging. Ik dacht een keer dat een gesprek wel soepel verliep, terwijl de patiënt daar beduidend anders over dacht. Van zulke directe feedback leer je toch het meeste.”

Maandelijks krijgt de vakgroep samenvattingen van de resultaten van bigfeat. Twee chirurgen presenteren vervolgens hun persoonlijke resultaten en verbeterplannen. “Aanvankelijk spannend, maar wat blijkt: niemand schaamt zich voor eventuele negatieve resultaten. Zo kunnen we elkaar juist helpen, vanuit één gemeenschappelijk doel: het verbeteren van de zorg. Je kan bovendien ook werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Er ontstaat meer openheid en het onderling vertrouwen groeit. Dat zijn mooie bijkomende pluspunten.”

Kan Bas een concreet voorbeeld noemen? “Zeker. Op de traumapoli behandel ik talloze patiënten per dag, die soms van ver moeten komen. Mijn geplande behandeltijd is kort, maar ik vraag altijd of er nog vragen zijn.Het spreekuur loopt dus vaak uit. Ik wil de patiënt natuurlijk zo goed mogelijk helpen. De enquêtes tonen echter aan dat patiënten het consult desondanks soms als te kort ervaren. We denken nu na over manieren om onze poli’s anders in te richten. Denk aan het toevoegen van e-consulting, dat scheelt patiënten aanzienlijke reistijd en kan tegelijk een betere zorgbeleving geven.”

Tot slot Bas: ”Ons patiënttevredenheidsonderzoek heeft in onze vakgroep veel nieuwe energie losgemaakt, iedereen wil meedenken over manieren om de zorg nog beter te maken. Dat leidt nu aantoonbaar tot hogere patiënttevredenheid. En daar gaat het om.”

Bigfeat - rovc

Ritha Klerk is coördinator dienstverleners bij ROVC, een praktijkgerichte technische opleider. Zij houdt zich bezig met werving en begeleiding van de freelance dienstverleners. 

Ritha: “Wij zijn heel blij met bigfeat. Vroeger evalueerden wij onze cursussen schriftelijk op de laatste cursusbijeenkomst en daarvoor zelfs mondeling tijdens de diploma-uitreikingen. Vervolgens deden wij de verwerking van die evaluaties zelf.

 

Nu verzorgt bigfeat alle evaluaties én de analyses erop. bigfeat bespaart ons niet alleen tijd bij het verspreiden en verzamelen van de evaluaties, maar ook de uitslag is nog eens veel sneller voorhanden. Zo kunnen wij adequater ingrijpen in de inhoud van de lesprogramma’s en de vaardigheden van onze docenten.

 

Als marktleider van trainingen en opleidingen voor technisch Nederland willen wij onze kwaliteit waarborgen en bigfeat geeft ons de tools met hun ‘op maat’ rapportages.”

Betrouwbare evaluaties

bigfeat verzorgt zowel de evaluaties van de ‘open netwerk cursussen’ (individuele deelname) als de ‘incompany opleidingen’ (trainingen op locatie van de klanten). De evaluaties van de ‘open netwerk cursussen’ vinden online en desgewenst anoniem na de cursus plaats. Ritha: “De uitslag is nu veel betrouwbaarder en bevat meer diepgang dan vroeger. Deelnemers durven nu online veel eerlijker hun mening te geven. We hebben daarnaast nog wel schriftelijke evaluaties voor de ‘incompany opleidingen’. Ook die worden geheel door bigfeat verzorgd. We zijn daar nu ook begonnen met online evalueren. Het is echter een stuk lastiger om alle e-mailadressen van de deelnemers van de bedrijven te bemachtigen, mede omdat vaak op het laatste moment nog deelnemers gewisseld worden. Maar ook daarin denkt bigfeat met ons mee.”

 

40 locaties, jaar 13.000 deelnemers

ROVC geeft op ruim 40 locaties jaarlijks aan 13.000 deelnemers cursussen op het gebied van Aandrijftechniek, Gebouwautomatisering, Industriële Automatisering en Elektrotechniek-, Installatie-, Klimaat- en Procestechniek, Organisatie & Communicatie, Veiligheid, Gezondheid & Milieu en Werktuigbouw.

Eenvoudig de evaluaties groeperen en delen

 

bigfeat rapporteert de evaluaties in Word-, PDF- en Excelrapportages. Tevens kunnen de resultaten altijd via de Online Monitor van bigfeat real time bewaakt worden. Ritha vervolgt verder: “We kunnen gemakkelijk inzoomen en selecteren op kenmerken zoals historie, docenten en bedrijven. De selecties zijn heel handig te delen binnen onze organisatie en onze accountmanagers nemen ze dan ook mee naar onze klanten. Eigenaar Max Bell en zijn medewerkers werken zeer klantgericht en komen met handige oplossingen wanneer onze organisatie bijvoorbeeld andere rapportages nodig heeft. bigfeat regelt ook dat de deelnemers de beoordeling op de vergelijkingssite Springest plaatsen. Daar scoren wij overigens gemiddeld meer dan een 8.”

Bigfeat - rovc
Bigfeat - Eline Toet

Eline Toet is partner bij Elffers Career Management een loopbaanadvies-en outplacementbureau. Zij vertelt: ‘Ik ben enorm tevreden over bigfeat. Vanuit onze organisatie was er een sterke behoefte om onze loopbaanprogramma’s en met name de Career Boost te evalueren. Maar ze hebben ons meer gebracht dan we verwacht hadden.’

Voor Elffers Career Management is de Career Boost pas geslaagd als blijkt dat het een duidelijk effect heeft in de latere praktijk. bigfeat onderzoekt daarom vooraf, tijdens en twee maal achteraf (na drie en zes maanden) het effect van de Career Boost training op de deelnemers. De deelnemers vullen op verscheidene momenten online vragenlijsten in over het inzicht in hun talent en ambitie en over hun positie op de arbeidsmarkt.

 

De cijfers liegen er niet om, ook zes maanden na afloop van de training. Ze geven een verbetering van hun vertrouwen op hun inzetbaarheid in de arbeidsmarkt van maar liefst 50% op de schaal van 1 tot en met 10!

Daarnaast onderzoekt bigfeat de tevredenheid van de deelnemers over het programma en de kwaliteit van de trainers. Deze evaluaties zijn online beschikbaar en kunnen heel eenvoudig gedifferentieerd en gedeeld worden binnen de organisatie. Dat de training resultaat oplevert is ook te zien aan de hoge waardering op Springest: gemiddeld een 9 en hoog ten opzichte van andere aanbieders. Ook faciliteert bigfeat Elffers Career Management met de koppeling van de evaluaties met Springest.

 

‘Wat wij als heel prettig ervaren is dat bigfeat met én voor ons meedenkt,’ zegt Eline. ‘Zij attenderen ons op opmerkingen van deelnemers die wij over het hoofd hebben gezien. Bovendien staan ze altijd voor ons klaar en is de samenwerking optimaal. Wij hebben wel eens dat een deelnemer uit een organisatie annuleert en dat hiervoor dan een ander in de plaats komt. Daar anticiperen ze gelijk op. Dit kan onze collega Laurie Meijers - coördinator trainingen - ook beamen.’

 

Eline vervolgt: ‘Ook ontlast bigfeat ons in de vele administratieve processen zoals welkomst-, voorbereidings-, programma- en huiswerkmailtjes aan de deelnemers. Hierdoor kunnen wij ons volledig concentreren op onze core business: loopbaanbegeleiding!

 

Ja, wij zijn zeer tevreden over bigfeat, want door de positieve beoordelingen, het trackrecord komen wij makkelijker in gesprek met nieuwe opdrachtgevers en helpen ze ons bij de werving van nieuwe klanten.’

Elffers Career Management begeleidt executives en professionals die verder willen in hun loopbaan. Het is hun vak om mensen te faciliteren bij het verkrijgen van zicht in hun talenten en drijfveren. Dit inzicht vertalen ze op concrete wijze naar loopbaanwensen- en doelstellingen. Hierbij maken ze gebruik van de nieuwste technieken en methodes in hun vakgebied.

Bigfeat - Elffers
Bigfeat - Avans

Avans Hogeschool Academie voor Deeltijd – laat de student aan het woord

 

Avans biedt uiteenlopende opleidingen op gebied van onder andere Economie, Recht, Gezondheid en ICT. De Academie voor Deeltijd richt zich op mensen die een studie met hun werk willen combineren. Avans werkt sinds begin 2015 samen met bigfeat en laat haar opleidingsprogramma evalueren. Elke kwartaal worden alle studenten benaderd om hun mening te geven over het lesprogramma en alles wat daarmee te maken heeft.

Bigfeat - Maarten Bremer

Maarten Bremer – Directeur Avans Deeltijd

 

Voorheen evalueerden we op papier. De respons was laag toen en het proces bewerkelijk. Zowel het aanmaken van evaluatieformulieren, het verzamelen van gegevens, als het uitwerken ervan. We hebben met bigfeat het evaluatieproces gestroomlijnd en het is nu een soepele routine binnen Avans geworden. We zijn flexibel ten aanzien van de vragen die we studenten voorleggen, en met de informatie die eruit komt kunnen we snel aan de slag.

Met de maatwerk rapportages van bigfeat lichten we de docenten en MT in, maar ook de studenten zelf. We kunnen nu veel beter letten op wat de studenten echt belangrijk vinden en daarop inspelen. Zeer belangrijk op dit moment omdat we het onderwijsconcept aan het veranderen zijn. Samen met de docenten en mede op basis van de evaluaties houden we ons opleidingsprogramma nauw in de gaten en sturen we bij. Een zeer spannende periode.